Jatketaampas projektikertomusta.
Kärry oli vihdoin saatu kuosiin ja pääsi suunnittelemaan tosissaan vetokoukkua. Omat haasteensa koukun teolle aiheuttaa paino, tukevuus ja se ettei mopediin saa tehdä ylimääräisiä kiinnityspisteitä. Eli koukku pitää kiinnittää olemassa oleviin reikiin tai pultteihin. No nyt kaikille kiina skootteriin koukkuasuunnitteleville vinkki. Tyhjät 8,5mm reijät löytyvät rungosta tankin kiinnikkeistä. Ovat siinä kuin tarjottimella. Kun reijät löytyivät alkoi kauhea lattaraudan paukuttelu. Koukun runkona käytin 40mm x 3mm vahvuista “rakenneteräs” lattaa. Latta maksoi paikallisessa rautamarketissa noin 5€ pituutta pätkällä löytyi 2m. Itse koukun teosta jäi jälleen projektikuvat vähiin. Yleensäkkin tahtoo olla ettei projekti kuvia kerry silloin kun työstää. Mutta käytännössä taivuttelin, hitsailin ja taoin lattarautaa kohtalaisen paljon että sain haettua sopivan linjan koukulle ilman että se ottaisi katteisiin, pakoputkeen, vilkkuun lokariin, jne jne jne kiinni. Välihuomiona mainittakoon että kesken projektin vanha ja uskollinen muutaman euron ruuvipenkki antautui ja jouduin hakemaan uuden penkin.
Kuvassa näkyy aavistuksen huonosti itse koukku mutta jospa tuosta saisi ideaa. Kaikki hitsaukset suoritettu uskollisella puikkohitsillä. Suurimman haasteen teolle asetti se että kaikki kulmat ja väännöt piti suunnitella niin että tulee pieni jännite koukkun, jolloin turhat heilumiset jäävät valmiissa koukussa pois. Nyt joku vääräleuka rupeaa puhumaan raudan väsymisestä jne jne. Heille voinen sanoa että hitsauksia on suoritettu työkoneiden vetoakseleista lähtien jotka ovat tänäkin päivänä kovassa työkäytössä. Joten kokeilkaa itte hitsata yksikin vetari kolmesta eri palasta niin että kestää ja tulkaa sitten keskustelemaan skoden koukun kestävyydestä.
(edellinen lausahdus sisältää tarkoituksen mukaista provosointia)
Kärryn kiinnitykseen käytin M10 osakierre pulttia. Pulttiin suunnittelin ns. jatkomutterin.
Pultti mutteriin paketti pylväsporaan ja keskelle 3,5m reikä sokkaa varten. koukussa on kärryn “vetokidan” ylä ja alapuolella työkalukumiset prikat jotka vähentävät turhia kolinoita kivasti.
Seuraavaksi onkin sitten kunnolliset koeajot. Sikäli mikäli kerkeän ja jaksan päivittelen koeajojen tuloksia tänne.